MAXI fashion
Jediný bezplatný odborný magazín pro obchodníky z oblasti módy v ČR a SR


Češi a obuv – co nosí, kde nakupují a za kolik?

Češi a obuv – co nosí, kde nakupují a za kolik?

zdroj: ČTK

Průzkum: Češi nakupují obuv prakticky, ovlivňují je i slevy

Při nákupech obuvi uvažují Češi prakticky - do prodejen nejčastěji zamíří, až když jsou nespokojeni s tím, v čem chodí. Rozhodování přitom ovlivňují výhodné nabídky a slevy, kterým neodolá zhruba čtvrtina lidí. Muži vlastní průměrně 10 párů bot a ženy 13 párů, zásadně se přitom od sebe odlišují ve způsobu, jakým obuv nakupují. Největšími rekordmany ve frekvenci nákupu jsou lidé ve věku mezi 40 a 50 lety z velkých měst. Jeden pár kvalitních bot si zakoupí téměř polovina mužů, třetina žen si naopak pořídí více párů levnějších bot najednou. "Většina lidí obnovuje či doplňuje svůj botník zhruba každých šest měsíců, kdy se na nákupy vydává 56 procent oslovených respondentů. Zhruba třetina obyvatel na nákup obuvi vyráží jen jednou do roka. Každý desátý pak nakupuje obuv ještě méně často, přičemž převažují muži," řekl sociolog Karel Vrána. Naopak každá desátá žena nakupuje obuv přibližně jednou měsíčně. Téměř polovina mužů si zakoupí vždy jen jeden pár bot, který může být dražší a kvalitnější. Očekávají, že déle vydrží.

Podobnou strategii využívá pouze třetina žen. Další třetina žen si naopak koupí více párů levnějších bot najednou, které obvykle střídají. Takto se chová jen 16 procent mužů. Ženy také více podléhají pocitu, že v jejich botníku není dostatečně velký výběr. Vítanou záminkou pro nákup bot pro sebe je nákup pro rodinu, čehož využije zhruba každý desátý Čech.

Dlouhodobé statistické údaje ČOKA například ukazují, že spotřeba v ČR činí zhruba 3,5 až 4,5 páru obuvi na jednoho obyvatele a rok. Polovina všech Čechů pořizuje obuv převážně klasicky v kamenných obchodech, kde si boty obhlédnou, vyzkouší a posléze i zakoupí. Pouhá čtyři procenta lidí přiznala, že nakupují obuv na internetu poté, co si je vyzkouší v kamenném obchodě. Z průzkumu vyplynulo, že obuv si nejvíce pořizují lidé ve věku 40 až 49 lety z měst nad 100 000 obyvatel, kteří mají největší kupní sílu. Jedno procento z nich si dopřává nové boty v průměru dokonce jednou týdně. Pouze šest procent lidí si srovnává informace o kvalitě i ceně. Více než 20 párů obuvi má doma 13 procent obyvatel, podle sociologa asi nikoho nepřekvapí, že nejvíce párů (13) se najde u Pražáků, nejméně u obyvatel menších měst mezi 5000 a 20 000 obyvateli - ti podle průzkumu disponují v průměru devíti páry bot. Opotřebení obuvi přitom ovlivňuje její kvalita a věk, aktivita i hmotnost a pohodlí každého uživatele.

Nosit kvalitní českou obuv je trend

Tuzemští výrobci obuvi se přizpůsobují novému trendu, že mezi českými zákazníky pozvolna vzrůstá poptávka po kvalitní obuvi vyrobené v Česku. Dlouhodobým problémem však stále zůstává dovoz bot asijské výroby rozporuplné kvality, kvůli kterému se domácí výrobci stále těžce prosazují na českém trhu. Začali se proto orientovat na segmenty, které není možné levně dovážet z Asie. Vzrostla proto výroba certifikované dětské obuvi a zájem je i o speciální pracovní a bezpečnostní, zdravotní a ortopedickou obuv.

"Někteří zákazníci si začínají uvědomovat důsledky používání nekvalitní levné obuvi z dovozu. Pochopili, že kvalitní a zdravotně nezávadná obuv nemůže být levná, z globálního hlediska jde však zatím jen o jednotlivce," řekla ČTK Vlasta Mayerová z asociace obuvníků.

Statistiky ukazují, že většina Čechů nosí čínské boty. Import z Číny pokrývá asi tři čtvrtiny spotřeby tuzemské obuvi, což podle Mayerové deformuje tržní prostředí. "Čeští výrobci se aktuálně potýkají s 'vytlačováním' místa na českém trhu obuvnickými nadnárodními firmami a levným zbožím z Dálného východu," zdůraznila. Až 80 procent produkce proto směřuje do Evropské unie, poslední tři roky zejména do sousedních zemí. V obuvnictví podniká v ČR zhruba 35 firem s více než 20 zaměstnanci, k největším patří Baťa, Prabos, Botas, Moleda a Beďa. Obuv se vyrábí ale i v rodinných firmách. Čeští výrobci zaujímají pět procent prodejů u dětské obuvi, až dvě procenta obuvi pro dospělé. Loni se v ČR vyrobilo zhruba 4,4 milionů párů obuvi a výroba se podle Mayerové nehledě na recesi stabilizovala; 90 procent výroby se přitom soustřeďuje ve Zlínském kraji.

"Stále větším problémem se stává konec tradičních dodavatelů nejrůznějších materiálů, takže jsme stále častěji odkázáni na zahraničí," řekla ČTK obchodní ředitelka firmy Moleda Jolana Němcová.

Téměř neexistují koželužny; usně, podešve nebo ztužovací dílce se musejí dovážet například z Itálie, Portugalska nebo Turecka. To podle Němcové vede k prodlužování výrobních termínů, dodacích lhůt a konečně i zvyšování ceny hotové obuvi. Složitá situace v českém obuvnictví ovlivňuje i nedostatek kvalifikované pracovní síly. Učební obor obuvník se neotevřel několik let kvůli nezájmu studentů. Úspěchy naopak sklízí mladí designéři obuvi a kožené galanterie.

Inzerce

Velkoobchodní centrum módy na internetu Doplňky - kontaktní čočky
Krajkové tetování
Módní tetování
vybavení prodejen
Najväčšie výhody podnikania na internete
Účesy | Tisíce účesů, módní střihy, svatební, společenské: účesy pro polodlouhé vlasy, účesy pro krátké vlasy | happyhair.sk | HappyHairShop