MAXI fashion
Jediný bezplatný odborný magazín pro obchodníky z oblasti módy v ČR a SR


Snižují slevy a výprodeje váš zisk?

Snižují slevy a výprodeje váš zisk?

-SB-, foto: profimedia.cz

Slevy a výprodeje jsou „starodávnou“ marketingovou strategií a oblíbeným lákadlem zákazníků. Jsou však tím správným nástrojem také pro vaše podnikání?

Snížené ceny, výprodeje nebo slevové poukázky jsou důležitou součástí většiny maloobchodních prodejen, bez ohledu na jejich velikost. Stimulují zvědavost zákazníků a jejich chuť nakupovat – a tím následně také značný růst příjmů. Snížené ceny oslovují také zákazníky, kteří by za jiných okolností daný výrobek nekoupili. Problém nastává ve chvíli, když malí obchodníci, kteří jsou závislí na zákazníkovi a věrnosti značce, podlehnou pokušení redukovat ceny vždy, když mají velké skladové zásoby anebo když prodej začíná stagnovat. Avšak okamžitý nárůst prodeje zboží, který nastartují snížené ceny, v sobě skrývá také řadu nevýhod. Ukážeme si důvody, proč je model založený na neustálých cenových slevách plný omezení. Také si vysvětlíme, proč mají výprodeje smysl pro váš maloobchod pouze za určitých okolností.
Uvědomit si hranice
Výprodeje byly a jsou vždy efektivní strategií podpory prodeje. Maloobchodní prodejny v každé oblasti zájmu snižují ceny s cílem zvýšit obrat. V posledních létech se neustálé výprodeje staly ověřeným byznys plánem mnohých obchodníků a výsledkem je ojedinělý prodej za normální, to znamená nesnížené ceny. Dnes je například velmi oblíbený nákup slevových kuponů – tento druh prodeje dosahuje svého maxima. Slevové kampaně, které byly jednou nabídnuty, se staly pro mnohé obchodníky trvalými. Jak jsme se již zmínili, tato strategie skutečně povzbuzuje a zvyšuje prodejnost. Zároveň je však potřeba mít na paměti také její nevýhody.
Za prvé – klienti, kteří koupí zlevněné zboží, neposkytují žádné porozumění jejich budoucímu nákupnímu chování (takovéto nákupy postrádají důležité informace, které jsou pro obchodníka velmi potřebné). Obchodník bude míc v budoucím období značné problémy při odhadování potřebných skladových zásob. V delším časovém horizontu nebude umět předvídat chování spotřebitelů, a tak zůstane v pasti slev nebo nadměrných skladových zásob.
Za druhé – pokud bude snížená cena zahrnuta do dlouhodobého plánu, ukazuje pokles marží. Majitel maloobchodní prodejny zjišťuje, že spolu s poklesem cen dochází také k poklesu výdělků.
Za třetí – trvalé snížení cen a snížení zákaznické věrnosti.
Kromě narušené marže a nedostatečných informací o budoucím spotřebitelském chování mohou pravidelné slevy způsobit také pokles věrnosti vašich stálých zákazníků. Ti jsou věrni vaší obchodní značce a vašemu obchodu. Pokud nejste nízkonákladovým lídrem na konkrétním trhu, je také vaše cenová strategie zřejmě důvodem jejich věrnosti a oddanosti. Potom u vás tedy nakupují z jiných důvodů, než je nízká cena, oceňují například vysokou úroveň služeb, které se jim u vás dostane, nebo rozsah nabízeného sortimentu. Pokud budete příliš často snižovat ceny, začnete být atraktivními pro jiné skupiny (například pro spořivé spotřebitele). To může být pozitivem, pokud je vaší strategií prodávat zboží ve velkém objemu. Když však toto není podmínkou, můžete poskvrnit jméno vaší značky a ztratit současné věrné zákazníky.
Jsou stále ještě slevy smysluplné pro váš obchod?
Navzdory problémům vznikajícím v souvislosti s trvalými cenovými škrty mohou být občasné slevy pro malé obchody užitečné. Zlevňování může stimulovat prodej – a to jim pomůže zbavit se zásob, které se neprodávají.
Velcí obchodníci jsou většinou vůči tomuto problému odolní a se stagnujícím skladem se obvykle nesetkávají. Mnozí z nich mají se svými dodavateli smlouvu, která jim umožňuje vrátit zpět neprodané zboží. Malí obchodníci takovouto výhodu nemají, a tak zboží zůstává nadále v regálech skladu. Snížené ceny se proto u nich v zájmu pohybu zboží staly nevyhnutelností.
Jak se vyhnout slevám?
Obchodníci, kteří se chtějí vyhnout slevám i stagnujícímu skladu, tomu mohou zabránit dostatečným plánováním. Pro každou sezonu, nebo dokonce čtvrtletí, je dobré vytvořit si přiměřenou obchodní strategii. Ta by měla být založena na prodejních statistikách, které si obchodník průběžně vytvářel v předcházejících letech. Při předpokládání růstu prodeje v nadcházející sezoně by se však měl vyvarovat přehnanému optimismu.
Menší obchodníci by měli držet příležitostné malé skladové zásoby – i tehdy, když jejich dodavatelé nabízejí při velkých odběrech atraktivní slevy.
Velké zásoby mají tendenci stagnovat a obchodník často není schopný je vyprodat bez extrémních slev. Udržení nízkých skladových zásob poskytuje obchodníkovi mnohem více flexibility s ohledem na jeho cash-flow. Zároveň mu malý sklad přináší daleko více příležitostí.
Na závěr je potřebné zdůraznit, že slevy představují prospěšnou maloobchodní techniku – přivádějí totiž do vašeho obchodu zákazníky, povzbuzují je k nákupu a navíc vám pomáhají prodat zboží, které by se při normálních cenách neprodávalo. Buďte však skeptičtí, pokud používáte slevy doufajíce v nárůst ziskovosti.

Inzerce

Velkoobchodní centrum módy na internetu Doplňky - kontaktní čočky
Krajkové tetování
Módní tetování
vybavení prodejen
Najväčšie výhody podnikania na internete
Účesy | Tisíce účesů, módní střihy, svatební, společenské: účesy pro polodlouhé vlasy, účesy pro krátké vlasy | happyhair.sk | HappyHairShop