MAXI fashion
Jediný bezplatný odborný magazín pro obchodníky z oblasti módy v ČR a SR


Žena a úspěch (aneb O tom, jak bořit některé mýty).

Žena a úspěch (aneb O tom, jak bořit některé mýty).

-SB-, foto: profimedia.cz

Obraz silné, moudré a cílevědomé ženy na řídícím pracovišti není dnes ničím výjimečným. Navzdory tomu si mnohé dámy i nadále stěžují na nedostatek pochopení a ocenění.

Na trhu existuje skutečně nepřeberné množství odborných či méně odborných článků a knih, které nabízejí snadné recepty na to, jak se stát úspěšnou a silnou ženou. Mnohé z nich však posilují existující mýty o ženách a úspěchu, které mají nedobrý vliv na výkon řídících pracovnic, stejně jako na jejich celkové psychické rozpoložení.
Z těchto důvodů jsme se rozhodli vzít si pod drobnohled několik z přetrvávajících mýtů. Je možné, že pár z nich odráží realitu některých pracovišť, avšak některé z nich jsou založeny na velmi slabých domněnkách.

  • 1. Podle prvního mýtu musí ženy ve vyšších pozicích pracovat mnohem houževnatěji, aby se ve své pozici osvědčily. Podle nedávno zrealizované ankety, kterou provedla agentura Accenture, si až 68 procent žen myslelo, že jejich postup v rámci společnosti vyžaduje nadměrně tvrdou práci a velké množství přesčasových hodin. Většina žen si navíc myslí, že musí pracovat více a houževnatěji než muži. To často vede k syndromu vyhoření a k pocitům rozhořčení při nedostatečném ocenění jejich úsilí.
    Jejich zvýšené úsilí se jim navíc nemusí vždy vyplatit. Existuje totiž nebezpečí, že když už jednou pracovník začne pracovat dvakrát více než ostatní, vzbudí tím očekávání, že bude tímto tempem pracovat navždy (že to představuje jeho standard). Pokud bude zůstávat v práci déle, může to působit i tak, že musí pracovat déle, aby stihl danou normu. Z těchto důvodů je proto potřebné dávat si pozor na to, aby ženy samy nevzbudily takováto podezření. Za každého totiž hovoří jen výsledky jeho práce.
  • 2. Podle mýtu číslo dvě se ženám netolerují omyly. Tento mýtus kráčí ruku v ruce s prvním mýtem. Pravdou však je, že na cestě za kreativní, inspirativní či inovativní bytostí je dělání chyb a poučení z nich nevyhnutelnosti. Pokud bychom všichni dělali pouze to, co stoprocentně umíme, náš růst by stagnoval a jen velmi těžko by se z nás stali odborníci. Útěk před riziky se totiž rovná množství promarněných příležitostí.
  • 3. Mýtus číslo tři nedovoluje ženám vtipkovat. Žertující ženu údajně kolektiv nebere vážně. Ani s tímto mýtem však nemůžeme souhlasit. Smích je nadkulturální záležitostí, je tím, co lidi sbližuje. Pravdou je, že když se budeme s někým smát, jen těžko ho budeme následně negativně soudit. Smích je zároveň výborným prostředkem motivace a povzbuzování – dokonce i pro ty nejvíce rezistentní. Bonusem je biologický přínos smíchu – chemické reakce v mozku totiž zvyšují naši kreativitu a produktivitu. Smysl pro humor by proto měl figurovat na všech seznamech potřebných vlastností řídících pracovníků. Samozřejmě bez ohledu na pohlaví.
  • 4. Další zažitý mýtus vznikl na základě starých známých rodových stereotypů. To znamená, že ženy vděčí za schopnost být dobrými lídry díky specifickým ženským vlastnostem (jakými jsou například soucit, péče nebo schopnost empatie). Respektive naopak – při udržení na top pozicích postrádají jisté maskulinní schopnosti a bojovnický instinkt). Množství výzkumů však poukazuje na fakt, že ženy – stejně jako muže – ve vedoucích pozicích vlastnosti spíše spojují, než odlišují. Vlastnostmi dobrého lídra bez ohledu na pohlaví jsou zejména iniciativnost, vysoká loajalita a čestnost.
  • 5. Poslední mýtus, se kterým se dnes popasujeme, hlásá, že ženy se na pracovištích navzájem nepodporují. Ano, uznáváme, že ženy si často navzájem provádějí nepěkné věci v rozpětí od ignorování po totální podrážení. Je však na místě otázka, zda jde skutečně pouze o problém žen, protože mnozí z nás se setkali i se stejně jednajícími muži. Takovéto chování je potřeba spíše připisovat nedostatečnému sebevědomí a chybějícímu pocitu firemní sounáležitosti než rodovému stereotypu. Dokonce je známo mnoho žen, které investovaly množství času a energie do výchovy, pomoci a vytváření příležitostí pro jiné ženy v rámci, případně mimo pracoviště.
    Na tento mýtus proto raději společně zapomeňme – a spolu s ním i na jemu příbuzný mýtus, podle kterého v práci není čas ani prostor na vytváření přátelství. Opak je totiž pravdou – přátelé si navzájem otevírají další dveře a pomáhají vytvářet spojení s dalšími a dalšími lidmi. S přítelem v práci je možné si popovídat, ale také být spolu potichu. Kolega-přítel nám nabídne kritické oko, které může zabránit tomu, abychom sešli ze správné cesty. A opět biologický bonus – sociální kontakty aktivují centra v mozku, která zlepšují fyzický stav a zvyšují kreativitu.

Zbourat uvedené mýty bude zřejmě ještě nějaký čas trvat. Pozitivní změna se však pomalu, ale jistě dostaví. Čím více žen bude spolupracovat na jejich odstranění, tím lépe se všechny budeme mít.

Inzerce

Velkoobchodní centrum módy na internetu Doplňky - kontaktní čočky
Krajkové tetování
Módní tetování
vybavení prodejen
Najväčšie výhody podnikania na internete
Účesy | Tisíce účesů, módní střihy, svatební, společenské: účesy pro polodlouhé vlasy, účesy pro krátké vlasy | happyhair.sk | HappyHairShop