MAXI fashion
Jediný bezplatný odborný magazín pro obchodníky z oblasti módy v ČR a SR


Martensky jsou trendy obuví, vhodnou do zaměstnání i na parádu, už 50 let

zdroj: čtk

Od německých hospodyněk ke skinheadům, rockerům a papeži. A zase zpátky. Takovou cestu prošly boty značky Dr. Martens. Za 50 let jejich existence se z nich stala legenda, kterou obouvají i dnes miliony lidí. Boty, kterým se v Čechách říká martensky či marteny, nosí například Madonna či členové skupiny Red Hot Chili Peppers. Ale také úplně obyčejní lidé, kteří mají rádi boty k dlouhodobému používání. Jejich kult opěvovala svého času v Čechách skinheadská skupina Orlík. Těžko lze najít ve světě univerzálnější obuv, než jsou právě martensky s odpruženou podešví. Kromě stylového designu totiž nabízejí něco, co se dnes už moc nevidí – trvanlivost. „První marteny jsem si koupila v šestnácti letech – a pořád jsou v pohodě. Miluju je,“ říká podle agentury AFP čtyřicetiletá Sabina Müllerová z Německa. Fortelná bagančata se stala kultovními botami pro prakticky všechny subkultury spojené s tvrdou hudbou. Skinheadi, punkeři, motorkáři, fotbaloví fanoušci, příznivci grunge – ti všichni si je oblíbili. Objednal si je i papež Jan Pavel II. A nosí je Elton John, Paul McCartney nebo členové skupin Depeche Mode, Jethro Tull či Rolling Stones. Dnes jsou módní ikonou, kterou lze nezřídka spatřit třeba na útlé nožce modelky. Původně se ovšem jednalo o zdravotní obuv, kterou prodávali dva němečtí doktoři. Jeden z nich, Klaus Märtens, si v roce 1945 poranil kotník při lyžování v bavorských Alpách. Standardní vojenské boty jej tlačily, a tak navrhl vylepšený model, s měkkou kůží a speciální podešví se vzduchovým polštářem.
Spolu s kamarádem Herbertem Funckem, kterého nové botky zaujaly, je začali společně vyrábět s použitím vyřazené gumy ze zásob německé Luftwaff e. Jejich pohodlné a trvanlivé podrážky si nejdříve oblíbily německé hospodyňky. Celých 80 procent prodeje v první dekádě jejich výroby obstaraly ženy starší než 40 let.
S rostoucím úspěchem se tvůrci v roce 1959 začali poohlížet po mezinárodním trhu. Jejich patent okamžitě koupil britský výrobce obuvi R. Griggs Group z vesnice Wollaston ve středu země. Jméno bot poangličtil na Martens, lehce pozměnil tvar podrážky a dodal typické žluté štepování. První obuv nové značky Dr. Martens se začala v Británii prodávat 1. dubna 1960. Byl to pověstný model 1460, který je v prodeji dodnes. Měl osm šněrovacích dírek a třešňovou barvu. A koncem 60. let si nové botky přivlastnila revoltující mládež. „Obvykle když se objeví nová subkultura, zbavuje se symbolů té předešlé. Ale martensky zůstaly všem,“ uvedl pro AFP Martin Roach, který napsal knihu o historii této značky. A jejich status stylové ikony podle něj trvá dodnes. Za půlstoletí se jich prodalo více než 100 milionů párů, a to v nesčetných modelech všelijakých typů a barev, s výškou od osmi do dvaceti šněrovacích dírek. Na začátku nového tisíciletí se začaly vyrábět třeba i sandály nebo tenisky této značky. Na konci roku 2002 přesunula společnost Dr. Martens pod tlakem klesajícího prodeje výrobu z Británie do Číny a Th ajska. A v roce 2007 se obnovila exkluzivní výroba v anglickém Wollastonu. Každý den tam vyrobí asi deset dělníků na starých strojích přibližně 50 párů bot, a to zejména legendární model 1460. Kouzlo martenů, které prošly složitou cestou od subkultury ke kultuře a od kultury ke kultu, zasáhlo i Českou republiku. Dokladem je kromě místní všeobecné rozšířenosti i song skupiny Orlík s názvem Boty: „Na všechny problémy znám jeden lék/těžký boty to vyřeší hned. Do hospody i do roboty/všude se hodí těžký boty./Až nahoru zavázaný!“

Inzerce

Velkoobchodní centrum módy na internetu Doplňky - kontaktní čočky
Krajkové tetování
Módní tetování
vybavení prodejen
Najväčšie výhody podnikania na internete
Účesy | Tisíce účesů, módní střihy, svatební, společenské: účesy pro polodlouhé vlasy, účesy pro krátké vlasy | happyhair.sk | HappyHairShop